Monday, June 01, 2009

pelajaran untuk hari ini

Harini aku ada seminar yg dibuat khas untuk budak2 praktikal kat dbp nih...adalah 2 3 org karyawan yg bagi ucapan...dari mereka..aku tersedar dan belajar sesuatu..skang aku mau korg pk 2 ayat nih bebaek..dan dari ayat nih apa yg korg paham...





1.Dah pandai dah..jadik tak "payah"lah nak sembahyang...

2.boleh gali kubur "pakai" selipar...




korg mesti paham ayat no 1 tuh seolah2 aku ckp korg dah pandai jadik tak perlulah korg sembahyang lagik kan...sebenarnya salah..maksud ayat tuh adalah...


Dah pandai dah...jadik "senang" lah nak sembahyang...


ataupun...


dah pandai dah...jadik tidak susahlah nak sembahyang...


manakala ayat kedua..mesti korg akan salah paham yang maksud ayat tuh mengatakan yang boleh untuk kita menggunakan selipar sebagai alat untuk gali kubur..sedangkan maksudnya kekadang...


boleh kalau korang memakai selipar semasa menggali kubur...


itulah keindahan bahasa melayu..salah penggunaannya..salahlah pemahamannya...terpulang pada kita untuk memilih sama ada menggunakannya dgn betul atau sebaliknya...sebb...


BAHASA ITU JIWA BANGSA...


salah penggunaan bahasa...maka bermasalahlah jiwa bangsa kita..


sekian...


Tingkap papan kayu bersegi,

Sampan sakat di Pulau Angsa,

Indah tampan kerana budi,

Tinggi bangsa kerana bahasa.



p/s : teman saya bertanya...kalau ckp "boleh guna tali leher untuk gali kubur pulak..bagaimana?"... bertaburan ketawa dari teman yang lain...

3 comments:

violet said...

wah..kamus bergerak dah jdi ye..

scutz said...

hehehe..aku bila hang suruh pikiaq..aku baca dari segi org kedah...jadi dapat mcm apa yg hg cakap.. :)

Ary said...

kan..kalau pikiaq dr sebagai org kedah..takdak masalah nak paham..kalau org len la..bleh terkulat2 gak mira dgn anis kena dgn aku smlm...hahaha